fredag 3 juni 2022









به سلامتی و به میمنت و مبارکی #مراد_ویسی هم از کمد بیرون آمد ( در زبان سوئدی ضرب المثلی است که کسی که مدتها رازی را پنهان کرده و آن را بر ملا می کند، می گویند از کمد بیرون آمد). این حکایت مراد ویسی است که مدتها به مدد کلاب هاوس کمی شناخته شده بود. او خود را مورخ می نامد و محقق جنگهای ایران وعراق است. یا حداقل خودش این طور می گوید. کتابی از او نخوانده ام.
و اما داستان : قرار است که #رضا_پهلوی سخنرانی کند و قرار است که از رسانه های فارسی زبان من و تو و ایران اینترناشنال مستقیم پخش شود. شاید وقتی که این مطلب را می خوانید رضا پهلوی حرفهایش را زده باشد. زیاد مهم او نیست او چه می گوید بارها گفته است که هم می خواهد شاه باشد و هم رئیس جمهور و شاید هم هردو ! اصلا در مسائل براندازی دخالت نخواهد کرد. او برنامه هایش برای بعد از براندازی است. شاید که تکرار ققنوس باشد و یا پیمان نوین. باید دید.
از مطلب دور نشوم . در اتاقی در کلاب هاوس از مراد ویسی می پرسند که نظرش در مورد سخنرانی رضا پهلوی چیست. جناب ویسی باد در گلو می اندازند و می گویند که یکبار با رضا پهلوی در زمانی که در رادیو فردا کار می کرده است مصاحبه کرده و به نظر او رضا پهلوی دمکرات است واد امه می دهد که نظر به اینکه او شناخته شده است شاید بد هم نباشد که یک چهره مشخص رهبر شود، اما خود او به رهبری جمعی اعتقاد دارد.
اما سئوال من از مراد ویسی این است. آیا معنی کلمه دمکرات را می داند و در این صورت چرا برای رضا پهلوی استفاده می کند. (از های وهوی سلطنت طلبان در این مورد می گذرم.) معمولا برنامه یک حزب تعیین کننده ، میزان دمکراسی خواهی و مردم سالاری است.
رضا پهلوی کدام سازمان و یا حزب را رهبری کرده است؟
رضا پهلوی چه مسئولیت هائي به عهده گرفته است؟
رضا پهلوی هیچوقت از اعدام های دوران پدر و پدر بزرگش فاصله نگرفته است.
رضا پهلوی تاسیس حزب رستاخیز را فراموش کرده و با همان رنگ و لعاب به نام فرشگرد به بازار وارد می کند.
رضا پهلوی اصلا انقلاب ۵۷ را قبول ندارد و از آن به عنوان شورش ۵۷ یاد می کند.
و بدون هیچ حرف و حدیثی رضا پهلوی، خود رضا پهلوی است
روی سخنم با مراد ویسی است . اگر رضا پهلوی دچار نسیان و فراموشی شده است و دوران گذشته را به یاد نمی آورد شما که مورخ هستید. برایش توضیح دهید.
مراد ویسی می توانست بدون شاخ وبرگ دادن و ادا واطوار از آغاز بگوئيد که هوادار رضا پهلوی هستید نه اینکه در آغاز از عبارت نامفهوم براندازی استفاده کند و سپس بگوید که باید از جمهوری اسلامی گذر کرد.
آقای ویسی جمهوری اسلامی خیابان یک طرفه نیست که به راحتی از آن گذر کرد. ولی فقیهی که وجود یک نهاد مدنی مثل جمعیت امام علی را بر نمی تابد، براحتی می گذارد که از آن گذر کرد.
در مجموع برنامه رژیم با شرایط انفجاری جامعه این است که سرنگونی خود را به عقب بیندازد. اما انقلاب در حال وقوع است، چه شما بخواهید و یا چه نخواهید. جمله ای از آنتیجه کروگ شاعر و نویسنده مشهور افریقای جنوبی را شاید درس عبرتی برای مراد ویسی و همگنانش باشد.
آنتیجه کروگ شاعر و نویسنده مشهور آفریقای جنوبی در کتاب کشور استخوان‌های من که در سال ۱۹۹۸ منتشرشده می‌نویسد: با عدم برخورد با گذشته و کسانی که مضامین و پایه‌های حقوق بشر را زیر پا گذاشته‌اند، ما به جانیان و مرتکبین این جنایات ضد انسانی کمک نمی‌کنیم بلکه بدین‌وسیله پایه‌گذاری یک سیستم قضائی سالم و مستقل برای نسل‌های آینده را ویران می‌کنیم.
زوایای سیاه تاریخ دوران دیکتاتوری رضا شاه و محمد رضا شاه ناگفته مانده است. اما این کار مراد ویسی خاک پاشیدن در چشم تاریخ است، گرچه خود را مورخ می ماند.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar